Prizonierii de pe "Olympus"Nava Olympus, sub pavilion britanic, a fost reținută de autoritățile egiptene pentru neplata unor taxe și facturi din 23 februarie 2013. Pe vas era un echipaj de 29 români. Dintre aceștia, 17 mai sunt și acum, după șase luni, tot pe navă. Nu pot părăsi vasul pentru că ar fi arestați și și-ar pierde salariile.  În timp ce aceștia se plâng că nimeni nu-i ajută și de-abia supraviețuiesc de pe o zi pe alta fără mâncare, Ministerul de Externe ne-a transmis că starea lor de sănătate este monitorizată și sunt ajutați perioadic cu alimente.

Nebunia, disperarea și bolile au pus stăpânire pe echipajul românesc format din 22 de marinari de pe nava de pasageri Olympus. Vasul a fost arestat de autoritățile egiptene pe 23 februarie, pentru că armatorii greci și turci nu au plătit taxele portuare și combustibilul. De două săptămâni, românii nu mai au nicio sursă de energie electrică. „Nava e plină cu șobolani pentru că nu putem arunca gunoiul. Nu mai putem dormi decât pe punte. Am scos niște mese și dormim pe ele. Mâncare și apă avem la limită”, a declarat prin telefon unul dintre românii de pe Olympus cu care am reușit să luăm legătura.

Nava este plina cu sobolani

Ofițerul a înnebunit

Românii nu pot coborî de pe vas, pentru că părăsirea navei ar însemna abandonul vaporului și constituie infracțiune conform legilor maritime. „Nu mai putem rezista. Ofițerul a înnebunit, vorbește singur! Spune că aruncă vasul în aer ca să scape cumva de aici. Așa că îl păzim să nu se întâmple vreun dezastru. Nici noi, ceilalți, nu stăm mult mai bine”, a mai spus marinarul. Marele of al românilor este că se simt abandonați de autorități. „Ne-au adus o singură dată mâncare și combustibil pentru generator, probabil ca să ne închidă gura. Nici la telefon nu ne răspund. Parcă nu am avea și noi o țară”, s-a plâns marinarul.

Titus Corlățean, ministrul Afacerilor Externe, susține că românii sunt supravegheați. „Cei de la serviciul consular lucrează permanent la acest caz. Poate marinarii nu știu acest lucru, dar facem tot posibilul să-i aducem în țară”, ne-a transmis ministrul. Reprezentanții MAE ne-au ex plicat că este un conflict comercial care nu poate fi rezolvat altfel. Se fac demersuri pentru ca vasul să fie trecut la alt armator și nava să poatî pleca din Egipt. Însă, acest lucru nu va fi posibil până la mijlocul lunii septembrie.

Hrana s-a terminat

Relatarea unui alt marinar din „temnița de pe ape” detaliază atmosfera demnă de filmele de groază. „Totul este groaznic aici, nu mai putem rezista mult! Nimeni nu ne ajută! Trebuie să stăm pe vas la temperaturi de peste 42 de grade Celsius. Nu prea avem curent pentru că generatorul nu mai funcționează la întreaga capacitate. Cel mult îl pornim o oră pe zi. Rezerva de apă este la limitată, iar hrana s-a terminat. Nu prea suntem ajutați de cei de la Ambasadă, nu cred că mai supraviețuim mult”, a fost mesajul transmis de un membrul al echipajului de pe Olympus.

Familiile și apropiații românilor sechestrați în Egipt se roagă mereu pentru supraviețuirea celor iubiți. „În ultimele zile nu a mai dat niciun semn de viață, nici nu mai știu dacă mai trăiește. Sunt foarte speriată”, ne-a spus amica unui marinar. Românii nu pot coborî de pe vas, pentru că părăsirea navei înseamnă abandonul ambarcațiunii și constituie o infracțiune conform legislației maritime. În plus nici firma de recrutare (Standard Shipping din Constanța) nu le-a dat banii, așa că nu au nicio ieșire din infern.

În ciuda situației, românii fac coadă ca să urce pe Olympus

„Acesta este viața de marinar, acestea sunt regulile, ei le știau. Ce nu înțeleg eu este că firma de recrutare găsește mereu amatori care să semneze contracte pentru aceasta navă. Cinci marinari au plecat după ce nava a fost arestată, deși noi i-am avertizat, dar nu au vrut să ne asculte”, ne-a precizat Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor.

1.000 de euro pe lună este, în medie, salariul marinarilor în astfel de misiuni. Conducerea companiei de recrutare Standard Shipping din Constanța a refuzat să ne explice cum s-a ajuns în aceasta situație și de ce mai angajează în continuare marinari pentru nava Olympus. MAE dă asigurări că românii sunt încă în viață.

Reprezentanții Ministerul Afacerilor Externe (MAE) ne-au precizat că periodic pe Olympus se duc alimente, iar starea de sănătate a românilor de pe vas este verificată de medici. „În data de 18 august 2013, nava Olympus a fost aprovizionatĂ cu hrană, apă și combustibil. Agenția de crewing Standard Shipping a informat că proprietarii vor rearbora pavilionul pe nava Olympus în jurul datei de 8-10 septembrie 2013”, ni s-a transmis de la ministerul de resort.

La data de 10 aprilie, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a fost informat de un membru de familie al unui marinar român angajat pe nava Olympus, că vasul a fost sechestrat de pe 23 februarie de autoritĂțile egiptene în zona militarizată a canalului Suez, în rada portului Al-Adin.

Secretomanie asupra stării de sănătate a marinarilor

Aceeași reprezentanți ai Ministerului de Externe nu au dorit să precizeze numele celor care se află la bordul vasului și starea lor de sănătate, declarând că nu au acceptul marinarilor. „Rudele și prietenii celor de pe vas pot suna la Ambasada din Cairo pentru a afla despre starea lor de sănătate”, ni s-a transmis de la minister. Demersurile MAE sunt îngreunate de faptul că deși marinarii se plâng în legătură cu neplata salariilor și a condiÅ£iilor de lucru pe navă, refuză să dea în judecată agenția de crewing care i-a indus în eroare și care i-a adus să lucreze pe o navă sechestrată.

Nava a fost reținută de autoritățile egiptene din două motive: întârzierea nejustificată a îndeplinirii obligațiilor financiare privind combustibilul și neplata agentului însărcinat cu aprovizionarea navei și nerambursarea plăților efectuate anterior de acesta.

„În consecință, sechestrarea navei Olympus de către autoritățile egiptene a fost determinată de un litigiu de natură strict comercială, a cărui soluționare excedează competențele consulare. În aceste condiții, demersurile de asistență consulară întreprinse de MAE și misiunile diplomatice române s-au concentrat asupra unor aspecte legate de situația personală a marinarilor romÂni (precum facilitarea schimbului de echipaj, a aprovizionării membrilor echipajului sau a acordării de asistență medicală)”, ni s-a mai transmis de la ministerul condus de Titus Corlățean. De la Biroul de Presă al ministerului ni s-a precizat că ministrul Corlățean cunoaște situația marinarilor români.

 Ce a făcut Ambasada RomÂniei la Cairo după ce nava cu romÂni a fost arestată

A luat legătura cu armatorii, agentul naval din Egipt, cu agenția de crewing Standard Shipping din Constanța, autoritățile portuare egiptene și avocatul desemnat de armator;

A întreprins demersurile necesare pentru ca nava să fie aprovizionată cu combustibil, alimente și apă și s-a asigurat că acestea au fost livrate la navă;

A inițiat demersuri pentru asigurarea schimbului de echipaj și posibilitatea de reîntoarcere în țară a marinarilor cărora li se încheie raporturile contractuale cu angajatorul;

Misiunea diplomatică a transmis trei note verbale către MAE din Egipt, prin care a solicitat: accesul imediat al reprezentantului Ambasadei pentru a-i vizita pe cei 29 marinari români, acordarea de asistență medicală pentru cei trei marinari care acuzau probleme de sănătate, permisiunea autoritiților egiptene pentru efectuarea schimbului de echipaj (părăsirea navei de către marinarii români din echipajul inițial).

La 26 aprilie 2013, cu sprijinul agentului local al armatorului, a fost adus la bordul navei un medic, iar alți trei marinari români au fost transportați cu șalupa în vederea unor investigații medicale suplimentare la un spital din proximitate. După acordarea tratamentului de specialitate în regim ambulatoriu, cei trei marinari s-au întors pe navă.

Nava Olympus se află sub pavilion britanic, cu proprietar norvegian, cu armator grec (NEL Lines) și turc (SISSA). Comandantul actual al navei a înaintat o cerere de repatriere a 20 dintre cei 22 de marinari români, din echipajul navei Olympus, sub pavilion britanic, arestată în Egipt. Lista a fost transmisă, spre informare, la Președinția României, la Guvernul RomÂniei, la conducerea MAE, la Autoritatea Navală Română și la Ambasada României la Cairo. Cererea este adresată practic firmelor care gestionează situația navei Olympus, singurele care pot soluționa statutul legal a echipajului, în vederea repatrierii.

Promisiune că în septembrie calvarul va lua sfârșit

Reprezentanții Ministerului de Externe ne-au mai precizat că se fac demersuri ca la mijlocul lunii septembrie, echipajul românesc să poată pleca de pe Olympus pentru a se întoarce în țară.

Anunțuri